Overslaan en ga direct naar de inhoud

Jaarverslag 2022

We zijn het al bijna vergeten. Het jaar 2022 begon  in januari met de eerste versoepelingen van de Covid-regels na de harde lockdown. In februari kon op vertoon van het corona-toegangsbewijs de samenleving langzaam open. En gelukkig voor ons werden in maart de maatregelen opgeheven. Hierdoor konden onze nazorg- en jaarvergadering als vanouds gehouden worden. Het was gezellig en we eindigden met een nostalgische film van Vogelwacht Jutryp-Hommerts over het vroegere eier-zoeken.

De vrijwilligers gingen allemaal weer enthousiast aan de slag met het klaarmaken van de zwaluwwanden, het plaatsen van de greppelpompen, de nazorg en de broedzorg. Als bestuur zijn we iedereen hiervoor weer zeer dankbaar.

Het bestuur is aanwezig geweest bij een aantal vergaderingen van de BFVW.

De BFVW  bestond dit jaar 75 jaar. In verband met dit jubileum organiseerden ze  door het jaar heen allerlei activiteiten rond de vogels. Ik zelf ben bijvoorbeeld bij een cursus vogelherkenning geweest. Dit jubileum jaar werd afgesloten met een groot feest op 12 november  in 't Haske in Joure. Hier zijn een aantal van onze leden naar toe geweest.

Wij, als Vogelbeschermingswacht Sneek e.o., konden eindelijk ons uitgestelde 75 jarig jubileum vieren.

Er was een driemanschap dat dit ging voorbereiden. We hadden het idee een uitgebreide vogelmarkt met allerlei kraampjes en vogelexcursies. Dit was echter voor de maand mei niet te organiseren. Niet elke organisatie kon mensen leveren voor hun kraam. En ook voor het regelen van allerlei zaken die erbij komen kijken was niet genoeg tijd. Toen is besloten het jubileum in de vorm van een kraampjesmarkt niet te doen.

Er stonden wel vrijwilligers klaar van onze vogelwacht om excursies te begeleiden.

Helaas hebben we hen moeten afbellen. Dat was erg sneu, omdat Jappie zelfs al de wethouder voor die dag gestrikt had. Maar Jappie bleef positief en nodigde de wethouder uit voor een privé-excursie. Want het is natuurlijk fijn als men in het gemeente huis weet waar een vereniging voor staat. Dank daarvoor Jappie.

Daarbij hadden we geluk, er diende zich een theatervoorstelling aan die zeer goed bij de vogelwacht paste. “Het verdriet van de Zuiderzee”.

We zijn hier op 2 september met een bus vol mensen naar toe geweest. Het was een openlucht voorstelling. Gelukkig hadden we goed weer. Tegen de kou werd ons een fleece dekentje uitgereikt.

Het was een mooie voorstelling met na afloop een gezellig hapje en een drankje.

Ondanks de feestjes is er ook weer hard gewerkt voor de vogels. De resultaten zijn te zien in het jaaroverzicht nazorg en broedzorg.

De secretaris.

Jaarverslag 2021

Tweeduizendéénentwintig begon koud. Sloten, vaarten en plassen vroren dicht. De ijspret kon beginnen. Al snel kregen we als vogelwacht vragen of we de watervogels ook gingen voeren. Natuurlijk hebben we de watervogels gevoerd.

2021 was ook een jaar zonder koekactie, zonder nazorg of jaarvergadering, zonder excursie, zonder jubileumviering 75 jaar vogelwacht Sneek. Wat klinkt dat triest. Het was ook triest.
Maar er waren ook lichtpuntjes. We mochten wel het veld in, om naar het eerste ei van Fryslân, eerste ei van de gemeente Sûdwest Fryslân en het eerste ei van de Vogelwacht Sneek e.o. te gaan zoeken..
En al die eerste eieren werden gevonden. Van onze wacht was de vinder Thomas de Jong, onze nazorg coördinator. De vindplaats was het maisveld achter het kaatsveld van Goënga Na het vinden van dat eerste ei konden we fijn los met de nazorg.
Het was geen stralend mooi jaar qua weer, maar de broedresultaten waren eindelijk weer eens beter.

Als bestuur proberen we de weidevogels ook te helpen.
Met onze fondsenwerf actie in 2020, naar aanleiding van 75 jaar Vogelwacht Sneek e.o., zijn we in de gelegenheid geweest om 7 kleine en een grote pomp aan te schaffen. Het leidde ook tot enthousiasme bij sommige boeren. Die er zelf een hebben aangeschaft. We hopen dat we door deze vochtige hulp meer voltooide broedgevallen zullen krijgen.
Er zijn afgelopen jaar hier en daar al goede resultaten geboekt dankzij de inzet van de pompen. Helaas leverden niet alle pompen een positieve bijdragen. Enkele zullen volgend jaar op een andere plek worden ingezet. Maar er blijven er ook staan, ondanks het matige gebruik door de vogels. De vogels moeten ook de gelegenheid krijgen te wennen aan plekken waar altijd voldoende vochtige grond/greppels zijn.

Naast pompen plaatsen wordt er ook geprobeerd om predatie te verkleinen door overleg met naburige vogelwachten en overleg met een jager.
De techniek staat niet stil, dus ook een weiland afzoeken op weidevogel nesten, met een drone met camera is op afspraak mogelijk. En bij het maaien zijn er proeven gedaan met een wildredder.
Bij één zo'n proef kwam Ype een jong reekalf tegen, waarvan hij een prachtige foto maakte. Daarmee won hij tot zijn verbazing de prijs van 2021 voor de omslagfoto van de HSN site.

Naast de zorg voor weidevogels is er natuurlijk ook de zorg voor de zwaluwwanden en nestkasten. In 2021 hebben we als proef een aantal kapotte nestkasten vervangen voor nestkasten vervaardigd uit beton met houtvezel. De broedresultaten in deze kasten waren erg goed.
Ook in 2022 gaan we een aantal kapotte kasten door deze betonkasten vervangen.

Ook op een ander vlak houden we ons ook bezig met goede omstandigheden voor vogels. De gemeente Sûdwest Fryslân heeft een visie ontwikkeld voor upgrading van het Pottengebied. Jelmer Luyckx heeft namens de Vogelwacht een bezwaarschrift ingediend en ingesproken bij de raadsvergadering. Want de vogelbescherming komt bij uitvoering van het plan in het gedrang.

De secretaris.

Sluit je aan bij Vogelwacht Sneek

Ben jij een natuurliefhebber en wil je graag helpen met de bescherming van vogels?
Word dan lid van de leukste vogelclub van het noorden.